מילון עזר לאיליאדה, שיר שני
מאת אסף ברטוב
מובן |
מלה |
שורה |
הכוונה לאכיים |
רוכבי הרכב הגברים |
1 |
אל החלום (החלום מוּאֲנָשׁ, כמו רוב התופעות) |
נשא אליו |
7 |
כלומר, לחזור על דבר זאוס; אין הכוונה לאמת |
דברים נאמנים |
10 |
כלומר, החלום עצמו. לא מדובר כאן ביישות אלוהית שאחראית על חלומות, אלא על חלום מסוים שזימן זאוס וציווה עליו. |
אל החלומות |
16 |
גיס, הזעק (השווה בראשית יד יד, "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן.") |
הרק |
28 |
כלומר קול המלאך (החלום הוא מלאך, במובן שליח), בדמות נסטור, עוד הדהד בראש אגממנון. |
אלהים |
41 |
כאן במובן נכבדים |
נדיבים |
53 |
אמברוסיה היא מזון האלים (לצד המשקה נקטר). מילולית, פירושה "לא-לחם", ונגזר מכך הכינוי "בּרוֹטוֹס", "אוכל לחם", ככינוי לבן תמותה. מכאן שהאמברוסיים, שאינם אוכלים לחם, הם בני האלמוות. אמברוסי משמש כתואר כללי בהוראת "אלוהי", ולכן הכוונה כאן ללילה אלוהי, לא לליל אמברוסיה (המאכל), ובנקודה זו יכול טשרניחובסקי לתרגם טוב יותר. |
בליל האמברוסיה |
57 |
אוסה = שמועה. כאן מואנשת כבת זאוס. הכוונה לשמועה על החלום, והיא מתוארת כסובבת במחנה ומזרזת את האכיים. |
אוסה |
94 |
אחד האפיתטים השגורים להרמס, ופירושו "שהרג את ארגוס". ר' הערה בענין זה. |
המכה את ארגוס |
103 |
החרבתי, ניתצתי, מוטטתי |
קרקרתי |
113 |
לספור, להשוות מבחינה מספרית |
להוציא במספר |
124 |
החלק הצפוני של הים האגאי. ע"ש איקרוס, שטבע בו. |
איקריה |
145 |
זפיר הוא הרוח המערבית |
זפיר |
147 |
תעלות נחפרו כדי להביא את הספינות לעגינה בטוחה |
תעלות |
153 |
כלומר, בניגוד למוֹיְרָה, לגורל שנגזר עליהם ועל טרויה |
כנגד הגזרה |
155 |
מתייחס להיות אתנה בתולה נצחית |
הבת שאין לכבוש |
157 |
איתקי הוא בן איתקה, האי שבו מושל אודיסאוס |
האיש האיתקי |
184 |
שריון הנחושת |
סוחרת הנחושת |
187 |
במובן פוגשו |
פגעו |
188 |
יכלל, ייחשב |
יחד |
202 |
כאן במקור "תֵמִיס", ופירושו אמנם דין. התמיס היה אחד מנכסי המלך; למלך הסמכות לחרוץ דין ולהכריע משפט, לפי נורמות מסורתיות שקיבל מקודמיו. לאף אחד אחר, בחברה המיקנית, אין תמיס. ואולם, בסצינות על מגן אכילס, שנפגוש בשיר י"ח, נראה מצב ענינים שונה, ונעמוד על כך. |
דין |
206 |
פלג, יובל |
אובל |
305 |
אות, omen |
מופת |
308 |
מריבה |
מצה |
378 |
ויריע |
וירע |
394 |
דיומדס הוא בן טידס. עוד נכיר אותו. |
בן-טידס |
406 |
היוונים הבחינו בין שלוש שכבות של שמיים: אַיר – האויר מעל הקרקע ומתחת לעננים, אַייתֵר – מעל העננים ומתחת לרקיע, ואוּראנוֹס, הרקיע. |
איתר |
412 |
המגן שלה |
שלטה |
450 |
השכיחו ממנו (מהשורש נ.ש.ה) |
השוהו |
600 |
סתם נחש-מים. לא מדובר כאן בהידרה האגדית שהרג הראקלס. |
הידרה |
723 |
הלוטוס הוא פרח דומה לתלתן |
לוטוס |
776 |
אלת אור וקשת, שליחת האלים |
איריס |
786 |
טרויאנים (ע"ש דארדאנוס, מייסד העיר האגדי) |
דרדנים |
819 |
הכוונה לאַינֵיאַס |
איני |
819 |
אכילס בן פלס בן אאקוס. |
נכד אאקוס |
860 |